مقالات

دلایل یکباره خالی شدن شارژ گوشی

خالی شدن شارژ گوشی - هدهد آی تی

در برخی مواقع امکان دارد گوشی تلفن همراهی که خریداری کرده‌اید بعد از گذشت مدت زمانی مانند سابق شارژ باتری را نگه ندارد و به اصطلاح خالی شدن شارژ گوشی می شود. قبل از این‌که به این سوال که چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند پاسخ دهیم به شما توصیه می‌کنیم مدت زمان عادی نگهداری شارژ باتری گوشی و میزان شارژ شدن گوشی خود را بررسی کنید.

افزون بر این بایستی توجه داشته باشید که رعایت مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد به منزله این نیست که شارژ گوشی شما به میزان زیادی افزایش خواهد یافت اما می‌تواند راهکار خوبی جهت نگهداری بیشتر شارژ گوشی نسبت به باتری آن باشد.
تا پایان این مقاله هدهد آی تی را همراهی کنید تا به پاسخ این سوال که چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند برسید.

غیرفعال کردن انیمیشن و جلوه‌های نمایشی غیر ضروری در گوشی

در سیستم عامل‌های جدیدی همچون اندروید ۵ و iOs9، افکت‌های نمایشی و جلوه‌های بسیار زیادی به آن‌ها افزوده شده است که سبب زیبا و دلنشین‌تر کردن کار با آن‌ها شده است. ولی در صورتی‌که شما در موقعیتی قرار دارید که نگهداری باتری و خالی نشدن آن برایتان حائز اهمیت است و یا بنا به دلایلی نیازی به استفاده از این جلوه‌ها ندارید می‌توانید آن‌ها را غیر فعال نمائید. تا از حجم پردازش GPU سیستم عامل و استفاده از منابع کاسته شود.

غیرفعال کردن انیمیشن - هدهد آی تی

در گوشی‌های آیفون می‌توانید به Settings > General > Accessibility > Reduce Motion مراجعه کنید و با روشن کردن سوئیچ ON جلوه‌های تصویری و افکت‌های سیستم عامل را کاهش دهید. در گوشی اندروید هم به قسمت Developer Options مراجعه کنید و سه قسمت
Window animation scale, Transition animation scale و Animator duration scale را غیر فعال کنید تا جلوه‌های تصویری و افکت‌های سیستم عامل گوشی‌تان کاهش یابد.

بیشتر بدانید : ترفندهایی برای تعمیر کابل میکرو usb

ویجت هایی که روی هوم اسکرین گوشی نصب می‌شوند زیبایی خاصی دارند اما آیا می‌دانید که این ویجت ها به شدت در مصرف شارژ باتری گوشی موثر هستند؟ اغلب ویجت هایی که روی هوم اسکرین گوشی قابل قراردهی هستند، اطلاعات خاصی را ارائه می‌کنند و برای ارائه این اطلاعات از روش های مختلفی استفاده به عمل می‌آورند.

برای مثال اگر ویجت نمایش آب و هوا را روی هوم اسکرین گوشی خود قرار دهید، این ویجت برای نمایش وضعیت آب و هوا از دو قابلیت اینترنت و GPS استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب در بازه های زمانی مختلف و دراز مدت بخش عظیمی از شارژ باتری گوشی شما را مصرف می‌کند. با حذف ویجت ها و به حداقل رساندن تعداد آن ها در هوم اسکرین گوشی های موبایل می‌توانید تا جد زیادی از خالی شدن شارژ باتری گوشی خود جلوگیری کنیم.

اپلیکیشن‌های پر مصرف علت خالی شدن شارژ گوشی

تعدادی از اپلیکیشن‌ها که روی گوشی نصب می‌شوند به داده‌های زیاد و همچنین منابع سخت افزاری بالا نیاز دارند. همین امر موجب می‌شود انرژی بیشتری از سیستم عامل شما را گرفته و در نتیجه همین امر سبب زودتر خالی شدن شارژ گوشی شما خواهد شد.

از نمونه‌های آشکار این اپلیکیشن، اپلیکیشن فیس بوک می‌باشد که به شما پیشنهاد می‌کنیم از نسخه وب سایت و یا نسخه Light آن استفاده نمایید.

گوشی هوشمند خود را مرتباً چک نکنید

بیشتر افراد این عادت را دارند که بدون هیچ دلیلی گوشی هوشمند خود را روشن کرده و آن را چک می‌کنند. قطعاً از این موضوع اطلاع ندارند که روشن کردن تلفن همراه سبب کاسته شدن شارژ باتری می‌شود. بنابراین بایستی در مقابل بررسی بی‌علت گوشی هوشمند خود، ایستادگی کنید.

خارج کردن اپلیکیشن‌های در حال اجرا از حافظه گوشی

 تعدادی از کاربران تصور می‌کنند که اگر هنگام بیرون آمدن از برنامه‌ای که در حال اجرا می‌باشد، دکمه back و یا home را لمس کنند اپلیکیشن و پردازشی که مربوط به آن می‌باشد از حافظه گوشی خارج شده و به کار خود ادامه می‌دهند.

اما باید گفت که در واقع اپلیکیشن هم‌چنان در حافظه گوشی به حالت معلق باقی خواهند ماند. همین امر سبب کم شدن شارژ گوشی و کُند شدن سیستم عامل می‌شود.
به منظور رفع این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر سیستم عامل گوشی‌اتان اندروید می‌باشد از برنامه‌هایی همچون Super Task Killer Free استفاده نمائید و یا چنانچه با بخش تنظیمات گوشی به خوبی آشنا هستید اپلیکیشن‌ها را از حالت اجرا خارج نمائید.

چنانچه سیستم عامل گوشی‌اتان iOS است، می‌توانید بر روی دکمه Home دبل تپ کنید پس از آن در App Switcher همه برنامه‌هایی که در حافظه به صورت معلق هستند نمایش داده شود، با جا به جا شدن به چپ و راست می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌ها را مشاهده کرده و با جا به جا شدن به بالا اپلیکیشن مورد نظر خود را واقعاً از حافظه دستگاه خارج نمائید.

به علت روشن بودن همیشگیWiFi ،GPS ،Bluetooth و Location Services علت خالی شدن شارژ گوشی

روشن بودن WiFi ،GPS ،Bluetooth و Location Services گوشی شما همیشه فعال باشد. که می تواند قاتل شارژ گوشی شما باشد مشابه شبکه دیتای گوشی، استفاده از دیگر ابزارهایی که نیازمند تبادل اطلاعات و نیز پردازش مداوم دارند موجب می‌شود میزان نگهداری باتری بسیار کم‌تر از سابق شود.

پس به شما توصیه می‌کنیم هنگامی‌که نگهداری شارژ برای شما در اولویت قرار دارد تا زمانی‌که به بلوتوث، GPS و همچنین شبکه وای فای نیازی ندارید این قابلیت‌ها را در گوشی خود غیر فعال کنید تا اثر آن را در نگهداری شارژ مشاهده نمائید.

شارژ گوشی - هدهد آی تی

افزون بر این Location Services و یا ارائه سرویس‌های مطابق با موقعیت کنونی در آیفون و اندروید حجم بالایی از پردازش‌های پیوسته را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در بخش تنظیمات گوشی خود به اپلیکیشن‌هایی که واقعاً نیازمند هستید، به این سرویس‌ها اجازه دسترسی دهید و یا این بخش را غیر فعال نمائید.

از استریم‌ها استفاده نکنید

چنانچه می‌خواهید ویدئویی ببینید و یا آهنگی گوش دهید از سرویس‌های استریم استفاده نکنید چرا که این سرویس‌ها موجب می‌شوند باتری گوشی‌اتان مقدار زیادی مصرف شود. حتی به شما توصیه می‌کنیم با پلیر گوشی خود زیاد آهنگ گوش ندهید.

گرما علت خالی شدن شارژ گوشی

چنانچه گوشی شما در محیط‌های بسیار گرم با حرارت بالا قرار گیرد ممکن است آسیب ببیند و عملکرد آن مختل گردد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً گوشی خود را در محل‌های بسیار گرم از قبیل شوفاژ، بخاری، کنار گاز و یا داشبورد بسیار داغ ماشینتان دور نگه دارید تا باتری آن دچار آسیب دیدگی نشود به عنوان مثال دمای مناسب برای دستگاه‌های آی‌پد، آیفون و غیره بایستی بین ۰ الی ۳۵ درجه سلسیوس می‌باشد.

خالی شدن شارژ بر اثر گرما - هدهد آی تیزیاد از شفافیت صفحه نمایش استفاده نکنید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود شارژ گوشی‌اتان زودتر تمام شود و اصطلاحاً باتری نگه ندارد، میزان شفافیت صفحه، مدت زمانی‌که Screen Saver فعال است و مدت زمان روشن ماندن آن است. قدر مسلم هنگامی‌که نگه داشتن شارژ برای شما در اولویت قرار دارد به وسیله اپلیکیشن‌های واسط و یا خود تنظیمات گوشی این گزینه‌ها را از حالت بهترین اجرا و نیز بالاترین حالت نمایش به حالت متوسط و متعادل برسانید.

اتصال به اینترنت علت خالی شدن شارژ گوشی

یکی از پاسخ‌های سوال چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند اتصال به اینترنت از طریق شبکه‌های موبایل می‌باشد. بااین‌وجود به شما توصیه می‌کنیم تنها در موارد لزوم شبکه دیتای گوشی را فعال کنید و از اینترنت استفاده کنید.افزون بر این چنان چه در منطق‌هایی زندگی می‌کنید که تنها از شبکه ۳G پشتیانی می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم قابلیت ۴G سیستم‌عامل خود را غیرفعال نمایید. با این کار گوشی شما از حالت بررسی پیوسته‌ی وجود شبکه ۴G که سبب استفاده زیاد از باتری می‌شود، خارج می‌گردد.

خالی شدن شارژ گوشی یکباره - هدهد آی تی

طولانی مدت موبایل را روشن نگذارید

یکی دیگر از دلایلی که در پاسخ به سوال چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند می‌توان بیان کرد این است که امکان دارد تبلت و یا موبایلتان به مدت زمان زیادی روشن مانده باشد. هر هفته یک بار دستگاه خود را خاموش و یا ریستارت کنید. با این کار فایل‌هایی که در حافظه کش هستند و یا معلق می‌باشند از آن خارج گشته و پاک می‌شوند. افزون بر این برخی از مشکلات و کندی‌هایی که هنگام بروز رسانی اپلیکیشن و یا سیستم عامل به وجود آمده است از بین خواهد رفت. تجربه ثابت کرده است که در مواردی انجام این کار سبب عملکرد بهتر باتری دستگاه شما خواهد شد.

بیشتر بدانید : گیفت کارت اپل یا آی‌تونز چیست و چه کاربردی دارد ؟

                      راه های افزایش عمر باتری لپ تاپ

همگام سازی پیوسته گوشی با اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و غیره علت خالی شدن شارژ گوشی

اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام، تلگرام و همچنین برنامه‌های ایمیل که پیوسته خود را به وسیله اتصال به اینترنت همگام سازی می‌کنند، به میزان زیادی باتری مصرف می‌کنند. زیرا زمان اتصال به اینترنت پردازش آن‌ها اجرا می‌گردد و زمانی‌که اینترنت در دسترس نیست سیستم عامل هم‌‌چنان بررسی می‌کند که آیا هم اکنون اتصال برقرار شده است تا پردازش اجرا شود یا نه.
بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم از اپلیکیشن‌هایی که نیاز ندارند پیوسته به اینترنت وصل باشند خارج شوید و در مواقعی که نیاز است وارد آن‌ها شوید. افزون بر این در آیفون هم گزینه زمان‌بندی ارسال وقتی‌که دستگاه به اینترنت وصل نیست شامل یکی از همین موارد می‌باشد. از این رو به شما توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است کم‌تر از آن استفاده نمائید.

شارژ گوشی - هدهد آی تی

مصرف بیش ازحد سیستم عامل از باتری علت خالی شدن شارژ

در سیستم عامل‌هایی همچون اندروید مقدار مناسب و استفاده کلی سیستم عامل و سرویس‌های آن از شارژ گوشی ۲۵ درصد می‌باشد، چنانچه حس می‌کنید بدون اجرای برنامه خاص و در حالت معمولی این میزان بیش از اندازه می‌باشد به شما توصیه می‌کنیم سیستم عامل خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت ضرورت نسخه‌های پایین‌تر از سیستم عاملی که هم اکنون روی دستگاهتان نصب است، اجرا و نصب کنید. افزون بر این می‌توانید از گزینه factory reset استفاده کنید تا تنظیمات گوشی‌اتان را به حالت کارخانه بازگردانید و یا رام رسمی را دوباره بر روی آن نصب نمائید. به اصطلاح گوشی خود را فلش کنید. فقط دقت داشته باشید که همه این کارها را در صورتی‌که از تخصص کافی برخوردار نیستید حتماً به یک متخصص بسپارید.

غیرفعال کردن نمایش همیشگی اعلان‌های برنامه‌ها

بخش Notification و یا اعلان اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل‌ها سبب می‌شود که اخطار و پیغام‌های صادر شده توسط نرم افزار در گوشی شما نمایش داده شود. همین امر می‌تواند تأثیر نامحسوسی در میزان باتری گوشی شما داشته باشد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تنها برای بخش‌های ضروری و اپلیکیشن‌ها قابلیت نمایش پیغام را فعال نمائید و یا اپلیکیشن‌هایی که پیغام‌های گوناگون را صادر می‌نمایند امکان نمایش Notification آن‌ها را غیر فعال نمائید. در اندروید به قسمت Setting > Apps مراجعه کنید و تیک گزینه Show Notification هر برنامه را بردارید. در گوشی آیفون به بخش Settings > Notifications مراجعه کنید و با انتخاب گزینه On و یا Off هر اپلیکیشن می‌توانید نمایش اعلان‌ها را کنترل نمائید.

خالی شدن شارژ - هدهد آی تی

خرابی شارژر گوشی علت خالی شدن شارژ گوشی

در صورتی‌که گوشی خود را شب تا صبح در شارژ قرار دادید و بعد از شارژ مدتی با آن کار کردید و سریعاً باتری آن خالی شد احتمال دارد که شارژر گوشی‌اتان دچار مشکل شده است. جهت اطمینان از این‌که شارژر گوشی‌اتان سالم است یا نه، شارژر خود را بر روی دستگاهی دیگر هم امتحان کنید و در صورتی‌که این اتفاق مجدداً تکرار شد شارژر مخصوص گوشی خود را خریداری کنید.

ممکن است قابلیت ارسال داده‌های کاربر به کمپانی سازنده فعال باشد

یکی دیگر از پاسخ‌های سوال چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند این است که امکان دارد قابلیت ارسال داده‌های کاربر به کمپانی سازنده گوشی هنگامی‌‌که متصل به اینترنت است، فعال باشد. همین امر سبب می‌شود تا پردازش‌هایی پشت پرده انجام شود و انرژی سیستم عامل از آن گرفته شود. به عنوان مثال در آیفون می‌توانید مراحل Settings> Privacy > Diagnostics & Usage را طی کنید و گزینه Don’t Send را انتخاب کنید تا از ارسال خودکار اطلاعات دستگاه شما به اپل جلوگیری شود.

ضعیف شدن باتری علت خالی شدن شارژ گوشی

از دیگر پاسخ‌های سوال چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند ضعیف شدن باتری است. چنانچه با انجام همه مواردی که در بالا ذکر نمودیم باز هم باتری گوشی شما مانند گذشته شارژ نگه نمی‌دارد و زود خالی می‌شود امکان دارد به دلایل مختلفی مانند گذشت زمان، دریافت شوک‌های الکتریکی، گرما و تاریخ انقضا و غیره باتری ضعیف و معیوب شده باشد و دیگر عملکرد طبیعی خود را نداشته باشد که در این صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم باتری گوشی خود را تعویض کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.